Ikke-kategoriseretUdland

Strandede migranter: Macron skælder Italien over vandmandskibet

Strandede migranter: Macron skælder Italien over vandmandskibet

Den franske præsident, Emmanuel Macron, har anklaget den italienske regering for “cynicism and irresponsibility” for at nægte at lade et strandet redningsskib fyldt med indvandringsdok i Italien.

En velgørenhed, der ser efter de 629 indvandrere på vandmanden, strandet fra Malta, siger to italienske skibe hjælper med at tage dem til Spaniens havn i Valencia.
Spanien er nogle tre dage sejler væk.
Den italienske premierminister Giuseppe Conte slog tilbage vredt i Frankrig og kalder sin holdning til indvandrere “hyklerisk”.
Han kritiserede “lande, der altid har foretrukket at vende ryggen når det kommer til indvandring”.
I de sidste fem år har Italien taget over 640.000 primært afrikanske indvandrere og siger, at EU’s partnere skal lette byrden.
De fleste indvandrere, som overlever de farlige rejsemål fra Nordafrika ender i overfyldte italienske lejre. Blandt dem flygtninge flygter krig og forfølgelse, der har ret til asyl.

Vandmændets migranter, hovedsagelig syd for Sahara, blev hentet fra Libyens kyst i weekenden.
De blev fundet i oppustelige både og overvåges nu af Læger uden grænser (MSF) og den fransk-tyske velgørenhed SOS Méditerranée ombord på vandmanden.
Hr. Macrons talsmand Benjamin Griveaux sagde, at den franske præsident mindede om, at “i nødstilfælde har de med nærmeste kyst et ansvar for at reagere”.
“Der er en grad af kynisme og uansvarlighed i den italienske regerings adfærd,” citerede han præsident Macron.

Planen er, at vandmanden skal være tilsluttet af et italiensk kystvagtskib og et krigsskib, så for alle tre at lede til Valencia.
Kystvagtskibet Dattilo og krigsskibet forventes at tage indvandrere om bord fra vandmanden i de kommende timer. Der er medics og UN Childrenfonds (Unicef) arbejdere på Dattilo.
SOS Méditerranée tweeted fotos af friske forsyninger ankommer ombord på tirsdag.

Tidligere bemærkede besætningen, at skibet ikke kunne sejle til Spanien, mens det var overfyldt, og forholdene til søs forværredes.
Blandt indvandrerne er syv gravide kvinder, 11 småbørn og 123 uledsagede mindreårige.
Minorerne er mellem 13 og 17 år og kommer fra Eritrea, Ghana, Nigeria og Sudan, ifølge en journalist på skibet Anelise Borges.
Femten indvandrere har alvorlige kemiske forbrændinger og flere led hypotermi, ifølge MSF.

Italien træt

Den italienske vicepremierminister Luigi Di Maio trak den franske kritik af. “Jeg er glad for, at franskmændene har opdaget ansvar: hvis de vil, hjælper vi dem,” sagde han. “Lad dem åbne deres havne, og vi overfører et par af folket til Frankrig.”
Tidligere forsvarede den italienske indenrigsminister Matteo Salvini hans afslag på at lade skibet docke og sagde: “At redde liv er en pligt, at gøre Italien til en stor flygtningelejr er ikke.” I stedet opfordrede han Malta til at modtage migranterne.
Hans højrefløjs parti er i en ny populistisk regering, som har lovet at stoppe indvandrernes tilstrømning til Italien og afvise mislykkede asylansøgere.
Det italienske kystvagtskib Diciotti tager dog for tiden 937 migranter til den sicilianske havn i Catania. De blev afhentet ikke af velgørenhedsorganisationer, men af EU’s flådestyringsmission fra Libyen

Spaniens premierminister Pedro Sánchez, som tiltrådte for en uge siden, sagde, at han ville give “havnen” til vandmanden, efter at Italien og Malta havde afvist.
De nationalistiske myndigheder på den franske ø Korsika tilbød også at modtage vandmanden, inden den seneste plan om italienske skibe blev annonceret.
Hjælpearbejder Aloys Vimard, også ombord, fortalte BBC, at indvandrerne var bange for, at de ville blive returneret til Libyen.

Hvad er loven om at acceptere skibe?

Regler om afstigning og bistand til redningsskibe som Vandmanden er underlagt folkeretten.
Den internationale konvention om sikkerhed for menneskeliv til søs dikterer, at ethvert skib, der lærer nødsituationer til søs, skal bistå uanset omstændighederne.
Det står, at det land, der er ansvarlig for driften i dette område, har det primære ansvar for at tage dem fra skibet.
Det står også klart, at den relevante regering “skal sørge for, at en sådan afstigning foretages så hurtigt som muligt”.

Et stort spørgsmål til Spanien: Hvad sker der med det næste skib?

Af Kevin Connolly, Europa korrespondent, BBC News

EU skrev sine regler om, hvordan indvandrere skal håndteres i 1990’erne, da ingen kunne have forestillet sig, at Libyas sammenbrud ville skabe store strømme af desperate mennesker på vej over Middelhavet fra Afrika syd for Sahara og Mellemøsten.

Reglerne siger, at indvandrere er ansvaret for den første medlemsstat, hvor de lander – et overvældende problem i lande som Grækenland og Italien, hvor valget af en populistisk regering i det mindste delvis er et svar på presset.

Og når Matteo Salvini proklamerer “sejr”, fortæller han sine vælgere, at løftet om en hårdere linje på indvandring er reel.

Han udfordrer EU til også at finde en ordentlig løsning baseret på at tvinge andre medlemsstater til at acceptere kvoter for indvandrere – noget det har undladt at gøre hidtil. Og han skabte tilfældigt et stort spørgsmål til Spanien. Vil dets tilbud til vandmanden blive udvidet til flere skibe i fremtiden?

 

Next article Tesla at skære tusindvis af arbejdspladser i rentabilitetsdrevet
Previous article Trump Kim-topmødet: USAs præsident henter efter historiske samtaler

Related posts

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Comment