Business

Hvordan Audi-chefen endelig blev udsendt

Hvordan Audi-chefen endelig blev udsendt

Rupert Stadler er den langvarige administrerende direktør for VWs datterselskab Audi og et højtstående medlem af koncernens direktion.

Han blev arresteret mandag som led i en undersøgelse af mistanke om svig og falsk reklame, der involverede salg af køretøjer, der var udstyret med emissionsfusk software.
Han har brugt de sidste par dage i fængslet bag de høje betonvægge i Augsburg-Gablingen-fængslet – langt fra Audis majestætiske glasfronterede hovedkvarter i Ingolstadt.

Ledere under brand

Audi CEO var allerede kendt for at være under kontrol. En uge før hans anholdelse blev hans hus søgt, af München anklagere.
Han blev navngivet som en af 20 personer, der blev undersøgt som led i deres undersøgelse. Han blev tilbageholdt, ifølge anklagere, på grund af bekymringer om den mulige hindring af retfærdighed
Stadler har nu trukket sig ned fra sine stillinger, i hvert fald midlertidigt.
Men hvad mange eksperter er forvirrede af, er hvorfor – om han faktisk har gjort noget forkert – han var stadig i disse stillinger overhovedet.

VW royalty

Rupert Stadler er VW Group royalty.
Han har været ansvarlig for Audi siden 2007 og har været på hovedgruppen siden 2010. Sidste år blev hans kontrakt forlænget i fem år – frem til udgangen af ​​2022.
Det overraskede mange observatører. Audi var stærkt involveret i dieselemissionskandalen, som først blev afsløret i september 2015.
Ifølge en erklæring, der blev vedtaget af VW med amerikanske anklagere som led i en løsning i sidste år, var det Audi-ingeniører, der først kom op med den såkaldte “nederlagsapparat”.
Dette var software, der satte biler i en speciel testmodus, der gjorde det muligt for dem at passere strenge amerikanske emissionstests, på trods af at der produceres store forureningsniveauer, når de bruges på vejen.
Det blev senere fundet at være blevet monteret på millioner af biler rundt om i verden.
Audi har også designet og bygget 3 liters motorer, der blev brugt af mærker i hele VW Group, som senere blev vist at bruge den ulovlige software.
Da forseelsen kom til udtryk, mistede VW-koncernens administrerende direktør, Martin Winterkorn, sit job. Siden da har mange flere ledere og ledende ingeniører forladt.

Sidste år tilbød virksomheden at installere ny motorsoftware på 850.000 biler for at reducere deres emissioner. I maj mindede den yderligere 60.000 efter at have opdaget “uregelmæssigheder” i deres emissionskontrol.
Selv om nyheden om, at Stadlers hus var blevet ramt af anklagere, der undersøgte emissionsskandalen, syntes det ikke at indstille alarmklokker, der ringede.
“Det rejser helt sikkert spørgsmål om styring hos Volkswagen og Audi”, siger Arndt Ellinghorst, bilanalytiker hos Evercore ISI.
“Hvorfor handlede politiet og ikke VW’s bestyrelse? Jeg tror, at han burde have trukket sig ned tidligere.
“Uanset om du er skyldig eller ej, hvis du har ansvaret, skal du tage ansvar”.

Et spørgsmål om styring

Årsagen til, at han forblev i sin stilling, kan være ned til den måde, Volkswagen ejes og løber på.
Et flertal af stemmerettighederne afholdes af Porsche SE.
Dette er i det væsentlige et investeringsmiddel kontrolleret af Porsche og Piech familierne. De er efterkommere af Ferdinand Porsche, den mand, der opfandt VW Beetle og grundede sportscar maker, der bærer hans navn.
Der er to andre stærkt indflydelsesrige aktionærer – staten Niedersachsen og Qatar Holding, en division af Qatar Investment Authority.
Ifølge professor Ferdinand Dudenhoffer fra Center Automotive Research ved Universitetet i Duisburg-Essen havde Stadler stærk støtte.
“Det er meget overraskende”, siger han.

“Wolfgang Porsche, der repræsenterer familierne, har støttet Stadler siden skandalens begyndelse. Premier of Lower Saxony har også støttet ham”.
“Da hans hus blev søgt, reagerede de ikke. Derefter tog han en hel dag for at reagere efter sin anholdelse.”
Arndt Ellinghorst er enig.
“Det er ekstraordinært. Det er et stort tilbageslag i form af styring inden for Volkswagen”, siger han.

Åndedræt

I april udpegede selskabet en ny CEO, Herbert Diess. En tidligere BMW executive med et ry som en hensynsløs beslutningstager, han blev medlem af VW for blot tre år siden – og blev hilst velkommen af mange eksterne eksperter som et frisk pust.
Hans udnævnelse faldt sammen med en omfattende omstrukturering af VWs ledelse, der skulle strømline beslutningstagningen og bidrage til at fremskynde reformen inden for gruppen.
Men anholdelsen af en af koncernens øverste ledere, mens de stadig er på kontoret, tyder på, at vejen til reform fortsat er skræmmende lang.

Next article Indiana børnebrande pistoler fundet i sofa på Ikea
Previous article Tyske bilaktier dip på Trump tariff tweet

Related posts

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Comment